FACTORS AFFECTING CUSTOMER INTEREST ON MOBILE BANKING SERVICES IN INDONESIAN SHARIA BANK DRAMAGA BOGOR BRANCH OFFICE (KCP).

Authors

  • Destriana Maulani Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Sahid Bogor
  • Tubagus Rifqy Thantawi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Sahid Bogor
  • Miftakhul Anwar Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Sahid Bogor

DOI:

https://doi.org/10.56406/sahidbankingjournal.v2i01.68

Keywords:

Customer Interest, Mobile Banking. Indonesian Sharia Bank

Abstract

This study aims to determine the factors that influence customer interest in mobile banking services offered by Bank Syariah Indonesia KCP Bogor Dramaga. In this study using quantitative methods, by collecting data using questionnaires and google forms with Likert scale measurements, with non-probabilistic sampling techniques, and the method used was purposive sampling. The results of this study are; 1) the ease of use factor (X1) has a positive effect at a significance level of 5% partially on customer interest; 2) the safety factor (X2) has no effect on the 5% significance level partially on customer interest; 3) the time efficiency factor (X3) has a positive effect at a significance level of 5% partially on customer interest; 4) the ease of use factor (X1), the safety factor (X2), and the time efficiency factor (X3) have a positive effect at a significance level of 5% simultaneously on customer interest. With this research, it can be concluded that the factors of ease of use and time efficiency affect customer interest in using mobile banking services.

References

Al-Qur’an Kariim.

Buku

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Undang-Undang

Republik Indonesia, Undang-Undang tentang Perbankan Syariah, Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2008.

Republik Indonesia, Undang-Undang tentang Perbankan, Undang-Undang Nomor 10 tahun 1998.

Jurnal

Bakhtiar, M., Kartika, E., & Listyawati, I. (2020, Desember). Faktor-faktor Pengaruh Minat Nasabah Pengguna Internet Banking Bank Syariah Mandiri. Al Tijarah, 6(3).

Lim, R., & Lady. (2022, Januari). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Layanan Mobile Banking di Batam. Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah, 5, 1.

Mukhtisar, Tarigan, I. R., & Evriyenni. (2021). Pengaruh Efisiensi, Keamanan dan Kemudahan Terhadap Minat Nasabah Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking (Studi pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Ulee Kareng Banda Aceh). Global Journal of Islamic Banking and Finance, 3(1).

Nasution, M. H., & Sutisna. (2015). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Terhadap Internet Banking. Jurnal Nisbah, 1.

Nurdin, N., Ningrum, R., Bachmid, S., & Jalil, A. (2020). Pengaruh Manfaat, Kepercayaan dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking di Bank Mega Syariah Cabang Palu. Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Syariah, 3.

Skripsi

Arfina. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Menggunakan Mobile Banking pada PT. Bank Syariah Mandiri Cabang Padangsidimpuan. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Perbankan Syariah, Padangsidimpuan.

Hartono, R. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Perbankan Syariah Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi Untuk Menggunakan Layanan Mobile Banking Bank Syariah Mandiri. Skripsi, Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, Perbankan Syariah.

Mardiah, S. (2020). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Menggunakan Produk pada Bank Syariah Mandiri KCP Stabat (Studi Kasus Mahasiswa STAI Jam'iyah Mahmudiyah Tanjung Pura Langkat) . Skripsi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam.

Nurseno, B. (2017). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Terhadap Penggunaan Internet Banking pada PT Bank Syariah Bukopin di Semarang. Skripsi, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Perbankan Syariah.

Saputri, D. (2017). Pengaruh Kemudahan, Daya Guna, Kenyamanan, Kepercayaan Terhadap Minat Nasabah Pengguna Mobile Banking Pada PT Bank BRI Syariah Kantor Cabang Tanjung Karang Sari, L. F. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking di PT. Bank Syariah KCP Rantauprapat. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Perbankan Syariah, Padangsidimpuan.

Setyawan, M. R. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Preferensi Nasabah untuk Menggunakan Layanan Mobile Banking (Studi Kasus pada Bank Mandiri Syariah Cabang Jepara). Skripsi, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara, Program Studi Perbankan Syariah Fakultas Syariah dan Hukum, Jepara.

Wibowo, T. B. (2018). Faktor-faktor yang Mempegaruhi Persepsi Kepuasan Nasabah Terhadap Layanan M-Banking. Skripsi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, Ekonomi Syariah.

Wulandari, D. P. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah untuk Menggunakan Layanan Mobile Banking pada PT. Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Lubuk Pakam. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Perbankan Syariah, Sumatera Utara.

Zahara, N. (2018). Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah dalam Pemanfaatan Mobile Banking pada Bank Syariah di Yogyakarta. Skripsi, Universitas Islam Indonesia Yogyakarta, Jurusan Studi Islam Program Studi Ekonomi Islam.

Published

2022-10-30

How to Cite

Maulani, D. ., Thantawi, T. R. ., & Anwar, M. . (2022). FACTORS AFFECTING CUSTOMER INTEREST ON MOBILE BANKING SERVICES IN INDONESIAN SHARIA BANK DRAMAGA BOGOR BRANCH OFFICE (KCP). SAHID BANKING JOURNAL, 2(01), 67–82. https://doi.org/10.56406/sahidbankingjournal.v2i01.68

Issue

Section

BIBLIOGRAPHY

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>