ANALYSIS OF FACTORS THAT INFLUENCE STUDENTS VOCATIONAL HIGH SCHOOL (SMK) SAHID CONTINUE STUDY AT THE FACULTY OF ISLAMIC ECONOMICS AND BUSINESS SAHID BOGOR ISLAMIC RELIGION INSTITUTE
DOI:
https://doi.org/10.56406/sahidbankingjournal.v2i01.67Keywords:
Interest, Motivation, Socio-Economic Status, Decision to Continue StudyAbstract
The decision to continue studying at a university can be interpreted as a process of searching and taking steps to get results in continuing or continuing higher education levels. This is motivated by the existence of different student factors in choosing a study program and choosing a college to continue the student's education. Universities must be able to know what factors can influence students to continue higher education. This study uses quantitative research methods, this research data uses secondary data and primary data, the sample taken is 30 students of SMK Sahid Bogor which is a saturated sample, the data collection techniques in this study are questionnaires, websites, and documentation. Based on the results of hypothesis testing, partially that interest and motivation factors have no effect on the decision of Sahid Vocational School students to continue their studies at the Faculty of Islamic Business Economics, Sahid Islamic Institute, while socioeconomic status factors influence the decision to continue their studies. Simultaneously the factors of interest, motivation, and socioeconomic status have a significant and significant effect on the decision to continue the study, the coefficient of determination is shown by the R Square value of 0.257 or 25.7%.
References
D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Iq (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), Https://Doi.Org/10.37542/Iq.V3i01.57
Desy, E. (2016). Pengaruh Brand Image, Lokasi dan Fasilitas terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Universitas Pancabudi (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi). Jurnal Ilmiah “Dunia Ilmu,” Vol.2 No.1(1).
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), Https://Doi.Org/10.22373/Lj.V5i2.2838
Firmiana, M. E., Rahmawati, S., & Imawati, R. (2016). “Mewah Menuju Rahmatullah” : Pengaruh Status Sosial Ekonomi Terhadap Persepsi Masyarakat Mengenai Trend Pemakaman Mewah Masyarakat Muslim. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 2(4), 282. Https://Doi.Org/10.36722/Sh.V2i4.176
Fitriani, K. (2013). Economic Education Analysis Journal. Economic Education Analysis Journal Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Eeaj Pengaruh, 2(1).
Hidayat, A. (2015). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat dan Keputusan Siswa SMA Sederajat di Kabupaten Rokan Hilir dalam Memilih Program Studi di Perguruan Tinggi. Jom Fekon, 2, 1–15.
I Nurdin, Sugiman, S. (2018). Penerapan Kombinasi Metode Ridge Regression (Rr) dan Metode Generalized Least Square (Gls) untuk Mengatasi Masalah Multikolinearitas dan Autokorelasi. Jurnal Mipa, 41(1).
Indriyanti, N., Siswandari, & Ivada, E. (2013). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi pada Siswa Kelas XII Akuntansi SMK Negeri 6 Surakarta Tahun 2013. Jupe Uns, 1(2).
Kambuaya, C. (2015). Pengaruh Motivasi, Minat, Kedisiplinan dan Adaptasi Diri terhadap Prestasi Belajar Siswa Peserta Program Afirmasi Pendidikan Menengah Asal Papua dan Papua Barat di Kota Bandung. Share : Social Work Journal, 5(2), 157–166. Https://Doi.Org/10.24198/Share.V5i2.13140
Muhyadi, M. (2015). Teknik Pengambilan Keputusan. Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi, 3(2). Https://Doi.Org/10.21831/Efisiensi.V3i2.3796
Nurcahyo, B., & Riskayanto, R. (2018). Analisis Dampak Penciptaan Brand Image dan Aktifitas Word of Mouth (Wom) pada Penguatan Keputusan Pembelian Produk Fashion. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 3(1), 14. Https://Doi.Org/10.29407/Nusamba.V3i1.12026
Nurrahman, I., & Utama, D. H. (2016). Pengaruh Variasi Produk terhadap Keputusan Pembelian (Survei Pada Pembeli Smartphone Nokia Series X di Bec Bandung). Journal Of Business Management Education (Jbme), 1(1). Https://Doi.Org/10.17509/Jbme.V1i1.2278
P, A. A. (2019). Pengembangan Minat Belajar dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. Https://Doi.Org/10.24252/Idaarah.V3i2.10012
Pradja, N. S., & Suwardi, S. (2018). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Siswa Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi (Survey pada Siswa Kelas XII SMK Negeri 3 Kuningan). Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 15(01), 1. Https://Doi.Org/10.25134/Equi.V15i01.1002
Purnama Sari, C., Purwanggono, B., & Puspitasari, D. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen dalam Memilih Mal sebagai Tempat Berbelanja. None, 5(2), 1–7.
Purwanti, P., Adrian, F., & Irawan, A. W. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Siswa SMK Melanjutkan Studi ke Fakultas Ekonomi Universitas Pakuan (Studi Kasus pada Siswa SMK Kelas XII Program Keahlian Bisnis dan Manajemen di Kota Bogor). Manajemen, 1–14.
Ratnasari, J., & Syahrudin, H. (2013). Pengaruh Kondisi Sosial dan Ekonomi Orang Tua terhadap Motivasi Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 2(5), 15–24. Https://Doi.Org/10.15294/Dp.V1i2.476
Sadewo, Y. D., & Purnasari, P. D. (2019). Analisis Minat Siswa SMK terhadap Pendidikan Perguruan Tinggi Ditinjau dari Prestasi Belajar. Sebatik, 23(2), 522–527. Https://Doi.Org/10.46984/Sebatik.V23i2.809
Sari, N. (2015). Pengaruh Status Ekonomi Keluarha terhadap Minat Pendidikan Perguruan Tinggi Siswa Kelas XII SMK N Pontianak. Skripsi Pendidikan Ekonomi Uniersitas Tanjungpura Pontianak, 3, 6. Diambil dari Http://Jurnal.Untan.Ac.Id/Index.Php/Jpdpb/Article/View/5974/Pdf
Setiawan, R. (2018). Minat Siswa SMK Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XII Jurusan Akuntansi Smk Dharma Putera Banjarmasin. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 4(2), 176–190. Https://Doi.Org/10.35972/Jieb.V4i2.212
Siti Khadijah1, Henny Indrawati2, S. (2017). Analisis Minat Peserta Didik untuk Melanjutkan Pendidikan Tinggi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26, 178–188.
Soraya, I. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Jakarta dalam Mengakses Fortal Media Jakarta Smart City. Jurnal Komunikasi, 6(1), 10–23.
Sugiyono, P. I. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: Penerbit Alfabet.
Yusa, V. De, & Saputra, M. (2019). Analisis Peminatan Calon Mahasiswa terhadap Program Studi Perguruan Tinggi di Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Fe-Umm, 13(1), 1–5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Hinka Lutfiah, Rully Trihantana, Ermi Suryani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.